Zespół Szkolno-Przedszkolny w Somiance

Jesteś tutaj: Start / KL. V / GEOGRAFIA

GEOGRAFIA

 

23.06

 Temat: Himalaje-krajobraz wysokogórski.

Krajobraz  wysokogórski Himalajów proszę obejrzeć sobie na dowolnych stronach internetowych, ponieważ książki macie już oddane do biblioteki. W tym roku szkolnym mówiliśmy o krajobrazie gór wysokich na przykładzie Tatr. Himalaje są znacznie wyższe i będą panowały tam inne warunki klimatyczne. Pamiętacie, że we wszystkich górach wraz ze wzrostem wysokości obniża się temperatura powietrza, i występują piętra roślinne. W najwyższych partiach Himalajów rzadko temperatura jest dodatnia, prawie wyłącznie pada śnieg a wiatr wieje z ogromną prędkością. Powstają tam lodowce górskie i kształtują rzeźbę terenu Himalajów. Jest tu wiele form rzeźby wysokogórskiej - turnie, granie, żleby  i stożki piargowe, podobne nazwy  jak w Tatrach. Aż 10 szczytów na  Ziemi o wysokości przekraczającej 8000 m n.p.m. znajduje się w Himalajach. Polak Jerzy Kukuczka był drugim człowiekiem na świecie , który zdobył wszystkie ośmiotysięczniki – możecie znaleźć sobie tę postać w Internecie. Wykonajcie też zadania z Zeszytu ćwiczeń str.87- 89. Powodzenia. Życzę Wam poznania wielu atrakcyjnych miejsc, nie na kartkach podręcznika tylko podczas wyjazdów wakacyjnych.

 

9.06.

Temat: Poznajemy tajgę i tundrę

 

Przesuwając się w naszej wędrówce przez krajobrazy strefowe dotarliśmy na północą cześć Ziemi, chłodne a nawet mroźne, gdzie występuje grunt trwale zamarznięty.  Tereny te nazywa się tajgą i tundrą. Podobne trochę nazwy, ale tereny dość różniące się ze względu roślinności. Proszę zapoznać się z zagadnieniami z tego tematu w podręczniku. Na str. 142 pokazana jest mapa tajgi - lasów iglastych oraz wykres temperatury i opadów, a na str. 145 mapka i klimatogram tundry – obszar ubogiej roślinności:  mchów, porostów, krzewinek. Podobieństwa i różnice podsumowane macie w tabelce na str. 148. Pod tematem lekcji  w zeszycie należy wyjaśnić, czym jest wieczna zmarzlina oraz jakie drzewa rosną w tajdze, a jaka roślinność tworzy tundrę. W Zeszycie ćwiczeń proszę zrobić zad.1 str.83 oraz 3 i 4 str. 84.

 

2.06. 

Temat: Krajobraz śródziemnomorski.

Jak nazwa w temacie lekcji wskazuje,  zatrzymujemy się dziś, aby poznać krajobraz znad Morza Śródziemnego. Poszukajcie sobie na mapach w atlasie czy Internecie jakie państwa znajdują się nad Morzem Śródziemnym. Obszar ten jest jednym z  najchętniej odwiedzanych regionów  turystycznych świata, zarówno ze względu na piękną słoneczną pogodę  - klimat podzwrotnikowy, ale też liczne zabytki – osiągnięcia starożytnych cywilizacji  Grecji czy Rzymu. Proszę zapoznać się z zagadnieniami w podręczniku na str.136 – 141, wykresem, zdjęciami i wykonać zadania w Zeszycie ćwiczeń na str.80 – 82.