Zespół Szkolno-Przedszkolny w Somiance

Jesteś tutaj: Start / KL.VIII / JĘZYK ROSYJSKI

JĘZYK ROSYJSKI

 

Data 24.06.2020

Klasa VIII

Temat: Podsumowanie wiadomości z rozdziału VII

Kochani,

na dzisiejszej lekcji kończymy wspólną przygodę z językiem rosyjskim… Dlatego ja krótko i na temat. Mam nadzieję, że wiedza z języka rosyjskiego (większa lub mniejsza) zostanie w Waszych głowach. Myślę, że wszyscy staraliśmy się na miarę możliwości.

Życzę Wam cudownych wakacji, wspaniałych przygód i szczęśliwego powrotu do nowych szkół! Wróćcie radośni i otwarci na nowe, wspaniałe doświadczenia, bo wierzę, że tylko takie na Was czekają!!!

A dla najbardziej wytrwałych…dzisiejsza lekcja to str.64 i podsumowanie działu VII. Przeczytajcie po prostu.

Pozdrawiam!

Data 19.06.2020

Temat: Zaimki przeczące.

 

Na dzisiejszej lekcji trochę gramatyki. W podręczniku na str.62 jest ramka z zaimkami przeczącymi NIKT i NIC. Bardzo proszę, przeczytajcie uważnie i przepiszcie do zeszytu drugą kropkę z ramki wraz z odmianą zaimków przeczących. Następnie na podstawie odmiany wykonajcie ćw.2/62, w którym musicie wybrać jedną z podanych form.

 

Data 12.06.2020

Temat: Domowa apteczka.

Na dzisiejszej lekcji dowiecie się co znajduje się w apteczce domowej i jak nazywamy to po rosyjsku. W podręczniku na str.60 w zadaniu 3 są wypisane podstawowe środki, które znajdziemy w naszych domach. Przeczytajcie ze zrozumieniem, w słowniku na str.87 jest wszystko przetłumaczone. Ponadto poczytajcie sobie o dolegliwościach i objawach choroby. Jest to zadanie 2/60

 

Data 10.06.2020

Temat:Masza choruje na anginę. 

Dzisiaj zaczynamy nowy dział. Będzie on dotyczył zdrowia.

 

W podręczniku, w słowniku na końcu książki str.87 są wypisane podstawowe nazwy chorób. Bardzo proszę przepisać je pod tematem. Następnie przeczytajcie uważnie ramkę ze strony 58. Zwróćcie uwagę na różnice między językiem polskim a rosyjskim. W naszym języku czasowniki chorować, zachorowaćłączą się z pytaniem NA CO?. W rosyjskim болеть, заболетьчем? Przepiszcie z ramki te przykłady z tłumaczeniem.

Zapamiętajcie również, że nazwa GRYPA w języku rosyjskim jest RODZAJU MĘSKIEGO!!! I powiemy  этотгрипп.

W zadaniu 3/58 są podany nazwy lekarzy specjalistów. W zrozumieniu pomogą Wam także ilustracje, ponadto jest tłumaczenie na stronie 87. Następnie wykonajcie ćwiczenie 4/59. Czyli na podstawie zdjęć dopasowujecie osobę do lekarza, do którego musi się udać.

 

Data 05.06.2020

Temat: Powtórzenie wiadomości, rozdział VI

Dzisiejsza lekcja będzie obejmowała dwa tematy. Powtórzenie połączone ze sprawdzeniem siebie…

W podręczniku na stronie 56 jest materiał leksykalny do powtórzenia. Przeczytajcie go uważnie. Następnie proszę zrobić pisemnie tłumaczenie zwrotów z dołu strony 56 (20 wyrażeń) i PRZESŁAĆ DO DNIA 09.06.2020 (wtorek). To będzie praca na ocenę!

Przypominam, że na ostatniej lekcji zadałam ćwiczenie. Osoby, które jeszcze nie odesłały proszę o zrobienie i przesłanie, bo to również jest praca na ocenę! Czekam do końca dnia.

 

Pozdrawiam

 

Data 03.06.2020

Temat: Odmiana czasowników.

Na dzisiejszej lekcji przypomnicie sobie koniugację, czyli odmianę czasowników. W klasie VII dowiedzieliście się, że czasowniki odmieniają się według 2 koniugacji. W podręczniku na stronie 55, w ramce jest przypomnienie tych wiadomości. Przeczytajcie je uważnie. Zwróćcie uwagę na to, które czasowniki będą należeć do E-koniugacji a które do I-koniugacji. W tym przypadku ważną rolę odgrywa końcówka bezokolicznika danego czasownika. Przypomnijcie sobie, na podstawie tej ramki, jakie końcówki przyjmują czasowniki w E-koniugacji i I-koniugacji, jakie widzicie różnice i zależności.

Następnie na podstawie odmiany proszę o wykonanie ćwiczenia 4/55. Czyli przepisujecie do zeszytu tekst, czasowniki z nawiasów wstawiacie we właściwej formie. Żeby zrobić to dobrze to najpierw proszę popatrzeć jaką końcówkę ma czasownik w nawiasie, na tej podstawie stwierdzicie według której koniugacji odmienia się czasownik. Następnie proszę znaleźć osobę, która mówi w zdaniu.

Na przykład, zdanie 1: czasownik отмечать. Końcówka bezokolicznika to –ать, czyli wiemy, że będzie się odmieniał według E-koniugacji. Osoba, która mówi w zdaniu to Вадим, czyli 3 osoba liczby pojedynczej (он). Więc w tym zdaniu czasownik będzie brzmiał отмечает.

Bardzo proszę aby każdy z Was przesłał wykonane zadanie

 

Data 29.05.2020

Temat: Urodziny w Rosji

 

Na dzisiejszej lekcji dowiecie się jak młodzież w Waszym wieku obchodzi urodziny w Rosji.

W podręczniku na str.54 jest mała, żółta ramka z ciekawostką. Przeczytajcie ją. Zwróćcie uwagę na słowo паспорт , które jest „fałszywym przyjacielem” i oznacza dowód osobisty.

Następnie przeczytajcie zaproszenie Maszy na urodziny, zwróćcie uwagę, kiedy, gdzie i na którą godzinę Masza zaprasza swoich przyjaciół. Wybierzcie podaną niżej odpowiedź.

Następnie przeczytajcie zad. 2/54. Z tekstu dowiecie się jakie są przyjęte zwyczaje przy obchodach czternastych urodzin w Rosji.

 

 Data 27.05.2020

Temat: Stopień najwyższy przymiotników

 

Dzisiaj na zajęciach temat gramatyczny.

Na pewno wiecie z języka polskiego co to jest stopniowanie przymiotników. Tak samo w języku rosyjskim przymiotniki możemy stopniować. Również, jak w polskim, występuje stopień RÓWNY, WYŻSZY i NAJWYŻSZY. I dzisiaj dowiecie się jak tworzyć stopień najwyższy przymiotników w języku rosyjskim.

Zapiszcie notatkę:

W języku rosyjskim stopień wyższy tworzymy dla przymiotników w rodzaju męskim i rodzaju żeńskim liczby pojedynczej oraz w liczbie mnogiej (wspólnej dla wszystkich rodzajów).

Sposób tworzenia: do przymiotnika w stopniu równym dodajemy wyraz самый ( dla r.męskiego), самая (dla r.żeńskiego), самый (dla l. mnogiej)

Przykład:

Przymiotnik красивый (ładny) – jest to przymiotnik w r.męskim

Chcąc utworzyć r.żeński zamieniamy końcówkę (wiecie to z tematu o końcówkach rodzajowych przymiotników) czyli –ая :красвая. W l.mnogiej zamieniamy na –ые: красивые.

Czyli

R. męski: самый  +  красивый

R. żeński: самая  + красивая

L. mnoga: самые  + красивые

Mam nadzieję, że informacja jest zrozumiała. Jeśli nie proszę o kontakt, coś poradzimy…

 

 

Data 22.05.2020

Temat: Ulubione święta Maszy i Łukasza – praca z tekstem.

Na poprzednich lekcjach zaczęliśmy mówić o świętach jakie obchodzone są w Rosji i na świecie, wiecie już jak składać życzenia i czego życzyć. Dzisiaj zajmiemy się krótkim tekstem.

W podręczniku na str.52 w zadaniu 1 jest dialog Maszy i Łukasza. Rozmawiają o swoich ulubionych świętach. Przeczytajcie go albo posłuchajcie na płycie i odpowiedzcie na pytania pod dialogiem.

Wyrażenia z dialogu, które mogą być niezrozumiałe:

Лбимыйпраздник – ulubione święto

Отмечаем– obchodzimy (w tym kontekście)

Почтивсепразднуют – prawie wszyscy świętują